klik atas nuffnang

Sunday, February 20, 2011

Pembiakan Sel Stem di Makmal

SEBAGAIMANA yang difahami oleh kebanyakan kita, sel stem diperolehi daripada tubuh badan manusia dan ia berguna menggantikan sel yang hilang atau rosak.

Sememangnya, kini semakin ramai mula sedar mengenai kebaikan sel stem kerana terbukti mampu menyembuhkan banyak jenis penyakit terutama berkaitan darah.

Namun, ia bukan semudah yang disangka. Selain tidak ramai mampu menanggung kos pengambilan dan penyimpanan sel jenis itu, terutama yang diambil daripada tali pusat, ada pula yang masih was-was dengan statusnya dan menganggap bertentangan dengan agama kerana ia diambil daripada bayi baru lahir.



Hakikatnya, masyarakat masih lagi belum jelas dengan perkara tersebut.

Menyedari kebaikan sel stem dalam usaha penyembuhan penyakit, seorang penyelidik dari Fakulti Perubatan Universiti Malaya, Chong Pan Pan menjalankan kajian pembiakan sel stem di makmal bagi merawat pelbagai jenis penyakit.

Kesungguhannya mendapat pengiktirafan Loreal Malaysia di mana dia menerima Anugerah ‘For Women in Science’ tahun lalu.

Pelajar peringkat doktor falsafah (PhD) dalam jurusan Kejuruteraan Tisu itu menjalankan projek “Generation of Induces Pluripotent Stem Cells from Human Mesenchymal-Like Stem cells of Peripheral Blood Origin for Chondrogenic Differentiation.”

“Mungkin tajuknya kedengaran agak mengelirukan. Tapi hakikatnya ia tidak sukar untuk difahami. Apa yang sedang saya lakukan adalah menghasilkan sel stem mesenchymal (MSC) daripada darah orang dewasa. Sel ini datang daripada tubuh badan kita sendiri, iaitu orang dewasa. Itu bezanya daripada sel stem tali pusat bayi,” katanya.

MSC adalah sel berasaskan multipoten (bermakna ia boleh membentuk banyak jenis tisu daripada satu sel semula jadi), yang mempunyai potensi untuk menghasilkan variasi tisu seperti tulang, rawan, tendon, ligamen, otot, sumsum, lemak dan dermis (kulit).

Menurutnya, sel jenis itu boleh ditukar kepada apa saja jenis yang kita mahu dan ditempatkan pada tempat yang ingin diubati.

MSC katanya, boleh ditemui dengan banyak pada bahagian badan terutama sekali di bahagian sumsum tulang. Namun, ia ditemui dalam jumlah yang kecil pada darah.

“Kerana itu saya cuba membangunkan kaedah baru dengan mengambilnya daripada darah menggunakan jarum khas dan cuba membiakkannya menjadi jumlah yang banyak di makmal,” katanya.

Kepentingan kaedah itu kata Pan Pan, ia mengurangkan kesakitan pesakit melalui proses pembedahan yang rumit ketika pengambilan MSC dari tubuh badan di samping mempercepatkan proses penyembuhan.

“Cuba bayangkan setiap kali ingin menjalani rawatan kita terpaksa melalui prosidur yang rumit untuk mendapatkan MSC. Namun dengan kaedah yang saya bangunkan ini, ia boleh diperolehi dengan hanya sebatang jarum yang kecil. Pasti kesannya sangat berbeza,” katanya.

MEMPERBAIKI

Menurut Pan Pan, penyelidikan beliau lebih kepada memperbaiki sakit sendi seperti lutut dan pinggul. Terdapat lapisan pada sendi yang membantu melancarkan pergerakan dan mengurangkan kesakitan disebut artikular atau rawan. Bila berlaku kerosakan, rawan mempunyai sedikit kapasiti untuk memperbaiki kerosakan sendiri. Jika tidak diperbaiki ia akan rosak dan tiada lagi rawan yang tinggal.

Keadaan ini boleh dikaitkan dengan osteoartritis yang berlaku di kalangan orang tua. Perkara ini menurut beliau juga boleh berlaku di kalangan orang muda.

“Impian saya adalah ingin memperbaiki masalah ini dan membolehkan semua orang pulih dengan mudah tanpa melalui pelbagai proses yang rumit,” katanya.

Walaubagaimanapun, wanita yang gemar mengembara itu tetap mengalami masalah di mana sel yang diperolehinya lambat berkembang di makmal dan mempunyai hayat yang terhad. “Saya berharap dengan pengenalan teknik terbaru dengan menyuntik sedikit gen pada sel, ia mampu diperbaiki,” katanya mengakhiri perbualan.

Info : Arkib Utusan untuk pembaca keluargaavail

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

klik tengah nuffnang