klik atas nuffnang

Wednesday, April 6, 2011

Masalah keputihan sejak usia 6 tahun

Soalan: 
SAYA berumur 15 tahun dan mempunyai beberapa soalan. Saya berasa risau kerana saya belum lagi datang haid.

Saya juga menghadapi masalah keputihan sejak akhir umur saya enam tahun. Apakah ini merupakan masalah yang teruk atau sebaliknya?

Perlukah saya berjumpa dengan pakar atau adakah ini cuma sesuatu yang dipengaruhi oleh tubuh badan seseorang?

n Wanie, Perak.

Jawapan: 
Sebaiknya berjumpalah dengan doktor. Sekiranya telah ada perkembangan organ wanita, boleh tunggu sehingga berumur 18 tahun, sebaliknya jika tiada perkembangan pada organ wanita, perlulah berjumpa doktor pakar wanita pada usia 15 ke 16 tahun untuk memperhalusi penyebab masalah tiada haid.

Masalah keputihan sering berlaku pada wanita termasuklah kanak-kanak. Sekiranya keputihan itu banyak, berbau yang tidak menyenangkan atau gatal, perlulah mendapat pemeriksaan dari pakar. Ia selalunya disebabkan oleh jangkitan kuman. Kemasukan benda asing dalam faraj boleh terjadi pada kanak-kanak.

Atasi dengan produk Avail : FC Bio Sanitary Pad

3 comments:

  1. Assalamualaikum...

    Saya berumur 13 tahun, belum didatangi haid dan menghadapi masalah keputihan sejak Januari yang lalu. Saya dengar ada pihak lain berkata keputihan ini perkara biasa sebelum seseorang didatangi haid. Ada juga pihak lain yang berkata keputihan yang banyak, berbau dan gatal itu juga perkara biasa. Tetapi, saya mengalami keputihan yang sedikit, berbau dan kadang-kadang berasa gatal. Adakah itu disebabkan jangkitan kuman atau memang perkara biasa kepada kanak-kanak ?

    -Eppa-

    ReplyDelete
  2. keputihan adalah masalah biasa yang dihadapi kebanyakan wanita termasuk kanak-kanak. tetapi jika ianya berbau dan terasa gatal ianya mungkin kurang menyenangkan dan ianya mungkin disebabkan telah dijangkiti dengan kuman.
    jaga dan cucilah sebaiknya mahkota kita dengan sewajarnya...
    saranan kami: gunalah FC BIO SANITARY PAD (pantiliner-hijau)seharian untuk mengelakkan jangkitan kuman dan masalah keputihan anda akan berakhir. InsyaAllah.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

klik tengah nuffnang