klik atas nuffnang

Friday, September 23, 2011

Bahaya Dioxin Pada Pembalut Wanita Biasa

Pembalut wanita merupakan benda yang sangat vital/penting bagi kaum hawa bahkan sudah menjadi kemestian asas ketika seorang wanita sedang menstruasi / haid. Tanpa disedari, ternyata ianya menjadi salah satu penyebab penyakit kewanitaan dengan ditemukan zat DIOXIN pada benda sahabat wanita itu. Menurut Badan Kesehatan Dunia WHO bahwa zat DIOXIN dapat menyebabkan kanser.

Apa itu Dioxin ? DIOXIN adalah sebuah hasil sampingan dari proses bleaching (pemutihan) yang digunakan pada fabrik kertas, termasuk fabrik pembalut wanita, tissue, sanitary pad dan diaper.

Bagaimana Zat Dioxin tersebut boleh meresap ke dalam rahim ?
Bila darah haid jatuh ke permukaan pembalut, maka zat dioxin akan dilepaskan melalui proses penguapan. Pertama akan mengenai permukaan vagina, kemudian diserap ke dalam rahim melalui saluran Serviks, lalu masuk ke uterus, melalui tiub fallopi dan berakhir di ovarium.

Selama masa menstruasi, kulit kita yang sensitif itu tiada daya ketahanan. Penelitian menunjukkan bahawa 73% perempuan merasa gatal-gatal dan pedih di area kulit vital selama masa menstruasi. Seringkali hal tersebut disebabkan oleh pembalut yang tidak berpori dan berkualit rendah.

Oleh kerana itu, demi menjaga kesihatan selama masa menstruasi / haid sangat penting bagi kita untuk memilih pembalut yang tepat.

Bertukarlah kepada Pad Herba Bio Sanitary Pad Avail yang mempunyai ciri-ciri Selamat untuk Kesihatan Anda.

1 comment:

  1. Untuk yang di indonesia, silahkan klik link www.pembalut-sehat.com

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

klik tengah nuffnang