klik atas nuffnang

Monday, July 16, 2012

kenapa terjadi senggugut

Orang kata kalau nak tahu rasa sakit bersalin, period pain adalah gambarannya. Kalau betul begitu nak tahan sakit senggugut pun kena tahan nafas..apalagi sakit bersalin. Bulan ni yang paling menyakitkan..nak mengiring sakit belakang, nak terlentang sakit pangkal ari-ari, pendek kata tak senang duduk.. Setiap kali kesakitan pastinya badan jadi udang menahan sakit.. paling selesa ketika dituam....dan paling suka dituam dengan air yang baru lepas dijerang....panas dan selesa..

Mari menelaah bersama Keluarga Avail kenapa terjadinya senggugut...atau bahasa kampung 'period pain'

Senggugut atau istilah perubatannya ialah dismenorea. Ia merujuk kepada kesakitan yang kita alami semasa permulaan period. Ia mungkin lebih teruk semasa 2 hari pertama dan tidak semestinya akan dialami setiap kali period. Untuk sesetengah gadis, mereka mengalami senggugut yang teruk manakala yang lainnya, cuma kesakitan yang agak sederhana atau sedikit

Senggugut (PMS) adalah himpunan simptom fizikal, psikologi dan emosi yang berkait dgn kitaran haid wanita. Dianggarkan 80% wanita pada usia boleh mengandung, mempunyai sebahagian simptom PMS ini. Simptom sedemikian biasanya boleh di jangka dan berlaku secara tetap semasa 2 minngu sebelum haid. Biasanya simptom mungkin hilang sebelum atau selepas permulaan aliran haid.
Tahukah anda, kesakitan yang dirasai ketika datangnya haid adalah disebabkan oleh penguncupan dinding rahim yang amat kuat. Proses ini bertujuan bagi mengeluarkan ketulan darah haid yang bercampur dengan sedikit tisu daripada selaput endometrium. Darah ini perlu dikeluarkan melalui saluran pangkal rahim. Kebiasaannya, dinding rahim yang dimiliki oleh seorang gadis remaja masih sempit.


Secara fisiologinya, semasa terjadinya haid, berlaku penguncupan dinding rahim yang begitu kuat disebabkan oleh sejenis hormon yang dikenali sebagai 'prostaglandin'. 'Prostaglandin' adalah daripada sejenis kumpulan molekul lipid yang berasal daripada asid lemak dan peranannya sangat penting di dalam tubuh. Setiap 'prostaglandin' ini mengandungi 20 atom karbon. Ia menjadi pengantara serta memberi banyak kesan terhadap psikologi. Disebabkan itulah kesakitan terasa dan jika ia dihasilkan secara berlebihan maka terjadilah senggugut. 'Prostaglandin' yang berlebihan akan mengakibatkan rasa mual, cirit-birit, muntah serta sakit kepala. Oleh yang demikian, kehamilan dan kelahiran dapat membantu mengatasi masalah kesempitan pada saluran rahim yang menjadi punca kepada senggugut.

Namun begitu, terdapat sebilangan kecil daripada mereka yang akan menghadapi masalah ketidaksuburan dan mudah gugur kandungan sekiranya senggugut berlaku secara berterusan. Mereka ini kemungkinan besar menghidapi penyakit 'endometriosis' iaitu sejenis penyakit yang sering dikaitkan dengan masalah kesuburan. Namun begitu, kaitan ini hanya jika penyakit 'endometriosis' ini berada pada tahap serius. Tahap kesakitan senggugut tidak berkaitan dengan tahap keseriusan 'endometriosis'. Seseorang itu boleh mengalami senggugut yang teruk tetapi tahap 'endometriosis' hanya pada peringkat awal sahaja.

Lazimnya, kesakitan akan reda sebaik sahaja dua atau tiga hari kemudiaannya. Akan tetapi, jika 'endometriosis' ini telah merebak kemungkinan besar kesakitan tidak akan reda walaupun haid telah berhenti. Kesakitan juga mungkin akan terasa sewaktu melakukan persetubuhan atau membuang air besar. Ini disebabkan oleh pendarahan yang berlaku di belakang rahim yang mungkin melibatkan usus besar. Senggugut mempunyai cara kesakitan yang berbeza di mana sakit akan datang sebelum pendarahan bermula dan tertumpu di ari-ari atau pinggang belakang. Sakit ini akan berterusan walaupun haid sudah berhenti. Kadangkala, terdapat juga gejala lain seperti kesukaran untuk membuang air besar atau sakit semasa berhubungan kelamin.

Senggugut merupakan himpunan simptom. Lebih dari 200 simptom berbeza telah dikenal pasti, tetapi dua simptom paling menonjol adalah mudah terganggu dan ketegangan. Simptom sebenar dan tahapnya berbeza antara seseorang wanita dengan wanita. Kebanyakan wanita dengan sindrom prehaid mengalami hanya sedikit dari masalah tersebut.

Simptom :

1. Murung
2. Perut kembung
3.
Kejang perut
4.
Payu dara bengkak atau sensitif
5.
ketegangan atau bimbang (anxiety)
6.
Masalah tidur (insomnia)
7.
Sakit sendi atau otot
8.
Pening kepala
9. Lesu
10.
Jerawat
11.
Hayunan perasaan (Mood swings)
12.
Peningkatan masaalah kulit sediaada, dan pernafasan (contoh, alahan, jangkitan) atau masalah mata (gangguan bulbar, conjunctivitis)

Faktor lain seperti diet dan suasana persekitaran juga memainkan peranan. Diet yang berlemak, rendah protein dan rendah serat boleh meninggikan risiko untuk kamu mengalami senggugut. Pengambilan gula yang banyak dan alkohol serta kopi semasa kamu period boleh mengakibatkan dismenorea. Wanita yang merokok lebih berisiko untuk mengalami dismenorea berbanding yang tidak merokok. Rehat yang tidak mencukupi dan tekanan yang tinggi di tempat kerja dan sekolah boleh mengganggu keseimbangan bahan kimia di dalam badan kamu seterusnya mengakibatkan dismenorea.

Dismenorea Primer
Primary dysmenorrhoea ialah sengugut yang sering berlaku pada wanita berusia diantara 20-24 tahun. Ia selalunya hilang 1-2 tahun kemudian selepas imbangan hormon menjadi normal.

Senggugut primer atau 'primary dysmenorrhea' , disebabkan oleh penghasilan hormon 'prostaglandin' oleh badan. Kesakitan senggugut biasa ini dirasai akibat berlakunya pengecutan rahim yang luar biasa kuatnya. Senggugut primer kebiasaannya berlaku kepada wanita remaja yang belum berkahwin. Ia menyerang pada hari pertama dan kedua kedatangan haid. Ini menunjukkan anda adalah subur. Senggugut primer boleh dirawat dengan 'ibuprofen' yang membantu menghalang penghasilan 'prostaglandin'. Dalam beberapa kes tertentu,ubat-ubatan yang mengandungi hormon boleh membantu. Senaman, nutrisi yang baik serta pengurangan tekanan juga merupakan beberapa amalan penting yang tidak harus dipandang ringan. 'Prostaglandin' yang terhasil didalam uterus menyebabkan otot-otot rahim mengecut dan membantu uterus menyingkirkan darah kotor yang terbentuk hasil daripada proses pengecutan sepanjang berlakunya haid. Terapi yang sesuai untuk mengurangkan senggugut jenis ini termasuklah memperbanyakkan rehat, pemilihan nutrien yang baik, melakukan senaman aerobik serta pengambilan kalsium yang secukupnya iaitu kira-kira 1000mg sehari. Turut membantu adalah dengan kira-kira 50mg dan 100mg vitamin B6 setiap hari. Manakala ubat-ubatan yang diambil itu mestilah bertujuan untuk mengurangkan pengeluaran 'prostaglandin' dan perubahan hormon.
Kebanyakan gadis telah mengalami senggugut bermula period pertama mereka atau sejurus selepas itu. Gadis yang mendapat period pada umur 12 atau lebih awal dan mereka yang mempunyai period lebih lama lebih berkemungkinan untuk mengalami dismenorea primer. Dismenorea jenis ini tidak disebabkan oleh penyakit lain seperti ketumbuhan abnormal ataupun jangkitan. Doktor mungkin tidak akan menjumpai apa-apa yang luar biasa pada tubuh semasa pemeriksaan. Sebab-sebab untuk dismenorea primer termasuklah:

Ketidakseimbangan Bahan Kimia - Oleh kerana keseimbangan merupakan perkara utama dalam mengekalkan kesihatan, ketidakseimbangan sesetengah bahan kimia di dalam tubuh kamu boleh menyebabkan dismenorea. Bahan kimia yang menyebabkan kamu senggugut adalah prostaglandin. Prostaglandin merupakan kimia yang membuatkan kita merasai kesakitan apabila ia berinteraksi dengan penghujung saraf kesakitan dalam tubuh kita.. Wanita yang mengalami dismenorea menghasilkan lebih banyak prostaglandin di dalam uterus mereka. Ini menyebabkan otot di dalam uterus mereka bergerak lebih kuat dan lebih kerap pada hari pertama period mereka. Semakin kuat pergerakan otot uterus semakin kurang darah mengalir ke kawasan itu. Kekurangan aliran darah ini menyebabkan hujung saraf di dalam uterus semakin sensitif pada kesakitan.
Genetik – Ada juga yang berkata gen mungkin memainkan peranan penting di sini. Sekiranya anda mengalami senggugut , kakak, makcik atau ibu anda mungkin turut sama mengalaminya. Sesetengah wanita mungkin mempunyai gen yang menyebabkan mereka lebih terdedah kepada dismenorea. Beberapa kajian menunjukkan gen merupakan faktor utama. Gen membuatkan seseorang mengalami tahap dismenorea yang berlainan.
Sekiranya anda mengalami dismenorea sejak pertama kali kamu period, besar kemungkinan ianya adalah dismenorea primer. Anda tidak perlu berjumpa doktor. Dismenorea primer boleh mengakibatkan:
  • Kesakitan telah mula dirasai sejak pertama kali kamu period atau 6 hingga 12 bulan selepas itu.
  • Kesakitan mula dirasai beberapa jam sebelum atau sejurus selepas permulaan period.
  • Dua hari pertama haid adalah paling sakit.
  • Kesakitan mungkin akan hilang 2 atau 3 hari selepas permulaan period.
  • Kesakitan mungkin dirasai di bahagian belakang badan, peha dan kaki.
Jika kesakitan bermula beberapa hari sebelum permulaan period dan berpanjangan selama 3 hari, dan dengan dismenorea kamu juga menyedari beberapa benjolan di dalam abdomen, frequent muntah yang kerap, dan perubahan dalam aliran haid, eloklah berjumpa doktor. Sekiranya anda aktif dalam aktiviti seks dan mengalami kesakitan semasa melakukan seks, anda harus mendapatkan pemeriksaan doktor.
Dismenorea Sekunder
Secondary dysmenorrhea adalah keadaan dimana sakit senggugut disebabkan oleh masalah pada organ reproduksi.

Senggugut sekunder berkait rapat dengan penyakit organik. Antaranya ialah penyakit dari uterus, saluran fallopio atau ovari. Senggugut jenis ini disebabkan oleh wujudnya sel endometrium di luar rahim (endometriosis) dan berlaku pendarahan di dalam perut. Ataupun, jangkitan kronik yang menyebabkan senggugut datang pada usia lanjut dan berlanjutan sepanjang kedatangan darah haid.
Dismenorea Sekunder juga senggugut yang bermula sekitar dua tahun atau lebih selepas period pertama. Sesetengah wanita yang mengalami dismenorea jenis ini dapat diubati dengan pil penahan sakit. Dismenorea jenis ini memerlukan rawatan lanjutan oleh doktor.Antara punca-punca berlakunya senggugut kedua ini adalah tumor serta tumbesaran yang tidak normal. Selain itu, contoh penyakit lain yang tergolong di dalam senggugut jenis sekunder ini ialah kanser rahim dan jangkitan pada bahagian pelvik. Contoh2 masalah organ Reproduksi adalah :

Endometriosis
: Satu keadaan di mana tisu-tisu endometrial ditemui di lain-lain bahagian badan seperti ovari dan tiub fallopio. Wanita yang menghidap endometriosis kadang-kadang mengalami dismenorea yang amat teruk. Ia boleh berlaku setiap kali mereka period. Endometriosis terjadi apabila sebilangan kecil tisu yang menyerupai uterus tumbuh dalam struktur lain pada tubuh. Ia merupakan sel yang serupa dengan yang terdapat dalam dinding rahim dijumpai pada bahagian organ reproduksi yang lain seperti ovari dan usus dan Adenomyosis iaitu tisu yang sama tumbuh didalam otot rahim. Sakit disebabkan kedua masalah ini selalunya bermula 1-2 hari apabila pendarahan bermula dan berterusan selepas haid.

Fibroid
: Tumor atau ketumbuhan yang terbentuk sama ada di luar, dalam atau pada dinding uterus.
Ketumbuhan pada ruang pelvis termasuklah seperti ovarian cyst atau masalah polip yang boleh menyebabkan sengugut.

Pelvik :
Jangkitan pada uterus, tiub fallopio atau ovari.
Jangkitan kuman pada organ reproduksi boleh memberikan sakit sengugut terutama yang tersebar melalui hubungan seks.

'Intauterine Device' atau 'IUD' :
Sejenis alat yang diletakkan di dalam uterus bertujuan untuk mencegah kehamilan. Manakala rawatan untuk senggugut jenis sekunder ini adalah bergantung kepada puncanya. Kemungkinan juga, rawatan pembedahan akan turut dilakukan sekiranya perlu.
IUD atau alat pencegah kehamilan dalam rahim menyebabkan otot rahim kejang terutama selepas 2-3 bulan pertama pemakaiannya. Sekiranya sakit semakin teruk, anda disarankan untuk mengeluarkannya dan menukar kepada alat pencegahan yang lain.

Masalah kecacatan pada rahim juga menjurus kepada sengugut. Wanita kadang-kadang wanita dilahirkan dengan rahim yang tidak normal seperti pangkal rahim yang sempit yang menghalang aliran darah semasa haid.


Senggugut juga boleh berlaku selepas prosedur radiasi, pembedahan pada serviks seperti cautery, biopsi pada dinding rahim. Selain daripada itu, penyakit usus seperti apendisitis dan juga kehamilan ektopia atau kehamilan di dalam tiub fallopio juga antara punca senggugut jenis ini.


Adakah saya akan mengalami senggugut selama-lamanya?
Adalah lebih elok sekiranya anda tahu yang anda mengalami dismenorea primer atau sekunder. Dismenorea primer terjadi kepada wanita yang ovarinya hanya mengeluarkan sebiji telur setiap bulan. Golongan wanita ini mempunyai kitaran haid yang normal dan akan period setiap bulan. Sesetengah perempuan akan berhenti mengalami dismenorea primer apabila mereka semakin dewasa dan mempunyai anak. Apabila anda semakin tua dan tubuh anda berhenti mengeluarkan hormon yang cukup seperti estrogen dan progestrone, anda tidak akan mengalami period lagi. Ketika ini, dismenorea primer juga akan hilang. Maknanya anda tidak akan menderita selama-lamanya!

Bolehkah dismenorea dicegah?
Bagi dismenorea primer, doktor akan memberi rawatan seperti pil perancang dan pil penahan sakit. Anda boleh mengurangkan kesakitan atau kekerapannya dengan hidup secara sihat. Beberapa langkah untuk panduan anda:


1.Perbaiki diet : Jangan cuba untuk hilangkan berat badan secara drastik. Makan makanan yang mengandungi banyak protein dan tinggi kandungan seratnya. Makan banyak sayur-sayuran, kekacang, ikan salmon, ikan sardin dan parsli.

2.Kurangkan garam.

3.Variasikan pilihan minuman: Banyakkan minum jus buah-buahan. Ia lebih enak dan sihat berbanding aiskrim atau minuman berkarbonat. Elakkan teh, kopi dan minuman beralkohol beberapa hari sebelum period kamu.
4.
Ambil Vitamin Tambahan. Ambil Vitamin B dan E. Anda juga boleh menambah magnesium dan kalsium dalam diet anda. Beritahu doktor anda sebelum mengambil sebarang vitamin. Sesetengah vitamin boleh bertindak balas dengan ubat-ubatan anda yang lain dan mengakibatkan kesan sampingan jika diambil berlebihan.
5.Bagaimana dengan lemak yang berkualiti? Ya! Banyakkan makan salmon dan tuna. Ia mengandungi lemak asid omega 3 yang tinggi dan boleh mengurangkan kesakitan dismenorea.

6.Kekal aktif. Anda boleh meneruskan aktiviti harian dan kekal cergas semasa anda didatangi period. Joging dan berjalan bersiar-siar juga membantu. Anda boleh meluangkan masa sekurang-kurangnya sejam untuk bersenam. Bersenam telah terbukti dapat mengurangkan kesakitan dismenorea.

7.Berhenti merokok

8.Tenangkan fikiran. Belajar untuk meditasi. Anda juga boleh mendengar lagu atau meluangkan masa bersama keluarga dan rakan-rakan dengan menonton filem kelakar. Bergelak ketawa juga dapat menenangkan urat saraf.
9.Lakukan sesuatu! Jangan tunggu sampai sakit itu semakin teruk. Ambil pil penahan sakit untuk mengurangkan kesakitan. Kebanyakan pil penahan sakit boleh didapati di kebanyakan kedai dan sangat berkesan. Pastikan makan sesuatu sebelum mengambil pil penahan sakit. Jangan pendam kesakitan ketika diserang dismenorea.
10.
Tuam perut. Dapatkan tuala dan rendam di dalam air suam. Perah tuala dan letakkan tuala di atas bahagian yang sakit. Lakukan sehingga kesakitan reda.
11.Tarik nafas dalam-dalam. Baring dan tenangkan diri. Jika anda pening, padam lampu di dalam bilik dan jauhi bunyi bising. Kesakitan akan berkurang selepas anda mengambil pil penahan sakit.
Sekiranya sakit anda tidak dapat dikurangkan dengan mengambil ubat penahan sakit, jumpalah dengan doktor untuk pemeriksaan. Pemeriksaan faraj dan ujian ultrasounds akan dilakukan untuk mengetahui sebab kenapa senggugut terjadi. Jika di curigai yang anda mungkin mengalami masalah pada system reproduksi , laparoskopi mungkin akan disarankan.

Sekiranya tiada sebab yang jelas, anda cuma mengalami primary dysmenorrhoea dan pemakanan ubat seperti pil hormon mungkin dapat membantu. Sekiranya senggugut didapati disebabkan oleh penyakit seperti endometriosis, jangkitan kuman atau fibroids, rawatan yang lebih spesifik terhadap masalah tersebut akan diberikan.


sumber : rahsia wanita dan majalah rapi


Saranan Keluarga Avail : FC BIO SANITARY PAD AVAIL

Layari FACEBOOK KAMI

26 comments:

  1. Saya nak tanya, kalau macam saya dari pertama kali datang haid sampai sekarang senggugut. Boleh dikatakan tiap2 bulan saya akan diserang senggugut. Bila saya makan panadol yang warna pink tue, tidak menghilangkan rasa sakit tue. Perlu ke saya berjumoa dengan doktor ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. sampai sekarang senggugut.... tu mmg kena gi berjumpa dengan doktor kut bersabit ngan masalah lain...

      saranan kami bolehlah anda menggunakan tuala wanita FC Bio Sanitary Pad Avail utk menghilangkan rasa senggugut itu. InsyaAllah

      Delete
  2. salam..sy pn aida..ingin bertanya..msalah senggut sy ni..setiap bulan KAdang2 period x menentu.hati mula risau kalau tiap kali dtg bulan risau masalah senggut..boleh x puan jelaskan mngapa trjadinya senggut dan benarkah senggugut boleh mnyebab kan seseorang wanita tidak boleh mngandung.sy runsing memikirkan soal ini..krn sy baru berkahwin..harap puan boleh bg tips da saranan..atau ubat yg boleh mnghilNgkan senggugut..tq

    ReplyDelete
  3. masalah senggugut memang sering terjadi pada wanita.... puan janganlah risau ... ada yang lepah berkahwin.. dan mempunyai anak dah tiada masalah senggugut.... puan still lagi boleh mengandung..... cuma untuk persediaan ke arah itu puan kenalah bermula dari sekarang.... barulah keyakinan puan terserlah.... yakinlah kepada Allah... bertukarlah dengan FC Bio Sanitary Pad dan produk AVAIL bagi menghilangkan senggugut puan. In Syaa Allah

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum. Nak tanya. Kalau senggugut, sakit dada, pinggang, and seluruh badan. Itu normal ke??? Tapi masa tu darah dah tak keluar. Just sakit je masa tu. Mohon penjelasan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kebiasaannya senggugut hanya terjadi sebelum kedatangan haid dan awalan haid.... jika selepas haid ianya dipanggil senggugut sekunder.

      Berjumpa doktor jika sakitnya sangat teruk. Kerana senggugut sekunder merupakan salah satu tanda untuk penyakit lain seperti endrometriosis, fibroid dan jangkitan kuman pada otot pelvik.

      Delete
  5. senggugut memang betul2 menyakitkan. saya baru kena sekali last month.
    baru tahu bagaimana rasanya yang sebenar..

    Sakit Senggugut Rupanya Sakit Seperti Contraction Bersalin!! | Diari Mama

    ReplyDelete
  6. Assalamualaikum.. saya nak tnya, kalau sakit perut yg dikategorikan seperti senggugut yg terlampau sakit tu dtg 2@3 hari sblm dtgnya haid tu dikira senggugut jgk k? Atau senggugut ni akn berlaku hnya 2@3 jam sblm dtgnya haid??

    ReplyDelete
    Replies
    1. jawapanya...IA
      kategori sama.... sengugut.....

      Delete
  7. Saya pernah ada kawan teruk sungguh senggugutnya sampai pucat dan muntah. Tapi lepas rehat sehari dua dan ambil suplemen untuk redakan sakit tu alhamdulillah dah ok.

    ReplyDelete

  8. Info yang menarik. Sekadar berkongsi, kajian telah menunjukkan bahawa kaum wanita yang mengambil Vitamin A, B6, C, D dan E kurang diserang penyakit senggugut. Selain itu, untuk mengelak berlaku senggugut yang teruk, elakkan pengambilan diet tinggi lemak tak tepu, coklat, teh dan kopi ketika datang haid.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam .saya ada air penawar menghilangkan senggugut.insyaallah amat mujarab.dtg ketempat saya.hubungi 017 5963123.rawatan percuma.dtg ketika sakit

      Delete
    2. Salam .saya ada air penawar menghilangkan senggugut.insyaallah amat mujarab.dtg ketempat saya.hubungi 017 5963123.rawatan percuma.dtg ketika sakit

      Delete
  9. salam, saya nak tanya, masalah yg saye alami nie normal ke? setiap kali dtg bulan, mesti akan sengugut, dan sehari seblm period pun dh rasa. kira mcm tanda2 la.hari pertama period, still boleh tahan, tapi hari kedua sakit sgt, sampai terbaring, dn saye akan amik panadol extend untuk legakan. sye jarang amik panadol khas period pain tu sbb sye tak beli . ada kaitan ke dgn hormon saye ? yg juga period kadang2 dtg tak tentu jugak. sebab ada kawan saye, doct suggest kan dye makan pil perancang, sbb dye setahun tak period.

    ReplyDelete
    Replies
    1. anda terasa normal ke sakit tu sampai tak tertahan, tarbaring..... ader sedikit kerisauan disitu.... kena cuba sesuatu utk redakan rasa sengugut itu... salah satu cara gunalah pad avail harian.....

      Delete
  10. salam, saya nak tanya, masalah yg saye alami nie normal ke? setiap kali dtg bulan, mesti akan sengugut, dan sehari seblm period pun dh rasa. kira mcm tanda2 la.hari pertama period, still boleh tahan, tapi hari kedua sakit sgt, sampai terbaring, dn saye akan amik panadol extend untuk legakan. sye jarang amik panadol khas period pain tu sbb sye tak beli . ada kaitan ke dgn hormon saye ? yg juga period kadang2 dtg tak tentu jugak. sebab ada kawan saye, doct suggest kan dye makan pil perancang, sbb dye setahun tak period.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sis maaf mencelah...sy salah seorg drpd pakar perunding jamu bidan secara alami..pada pengamatan sy pil perancang bukan lah jalan yg terbaik...dalam mengatasi masalah priod yg dh lama tk kunjung tiba...andai tidak keberatan sudi lah sis contact sy 01126171288 insyallah sy akn kongsikan..sedikit ilmu alami yg ada..

      Delete
  11. Assalamualaikum..saya nak tanya...betul ke kalau kita dtg period xrasa sakit sengugut tu bmakna rahim kita xsehat? Padahal darah ketul keluar jugak...n lancar.. sbb ada penjual jamu ni ckp...klu dtg haid...tp xsakit sengugut..rahim kita tu xelok n sehat

    ReplyDelete
  12. Assalamualaikum..saya nak tanya...betul ke kalau kita dtg period xrasa sakit sengugut tu bmakna rahim kita xsehat? Padahal darah ketul keluar jugak...n lancar.. sbb ada penjual jamu ni ckp...klu dtg haid...tp xsakit sengugut..rahim kita tu xelok n sehat

    ReplyDelete
    Replies
    1. x sakit x semestinya sihat haid ya... jika ada ketulan yg bnyk darah keluar x berhenti atau aliran x mnentu juga merupakn simptom kerisauan haid....
      normal kitaran 7hari ya

      Delete
  13. Tq info yg amat menarik...
    Sy sedang menyiapkan satu blog berkenaan masalah dalam yg sering dihadapi para wanita..salah satunya sengugut..
    Andai tak keberatan sudilah kiranya melawati blog sy yg serba kekurangan itu.

    ReplyDelete
  14. nak tanya ni klau kite asyik sengugut je bile dtangnye haid tu kenapa ekk ? perlu ke saya berjumpa dengan dokter ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. perlu jika ianya mengganggu kitaran haid anda.
      atau gunaknlh sesuatu utk kurangkn senggugut anda... pad avail mungkin ada penyelesaiannya..

      Delete
  15. Assalamualaikum..boleh sy bertnya,sy setiap kali datang period msti kna senggugut..mula2 dlu sblm kawin hr ke 2 kna senggugut,dan mkin lma mkin lmbt senggugut tu dtg..skang ni dh ada tnda2 period keluar coklat2 cket je,smpai hr ke6,bru kna senggugut n darah bru keluar bnyk..ada x sape2 yg alami mcm ni?ada kah sy perlu berjumpa doktor @ sekadar mkn vitamin je..sy sudah berkahwin hmpir 4 tahun,belom ada cahaya mata..ada sape2 boleh bntu dgn msalah sy ini..t.kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. setiap masalah ada penyelesaiannya... berjumpa dngn doc jika perlu.... jage pemakan.. supplimen... pad avail mungkin penyelesaian buat anda

      Delete
  16. trima kasih ats info . Sy baru balik jupe dktor & trus google endometriosis. doktor sahkan sy ad mslh endometriosis & doktor bg pil hormon UTROGESTAN 100mg & katenya perlu mkn slma 6 bln scara bterusan..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

klik tengah nuffnang

Di Taja Oleh