klik atas nuffnang

Sunday, February 20, 2011

Mengatasi Masalah Obesiti

Bagi pelawak Bob Kuman atau nama sebenarnya Husni Mohd. Rawi, semenjak bergelar artis, berat badannya tidak terkawal dan menjadi obes akibat pengurusan makanan yang tidak baik.

Mahu memperbaiki tahap kesihatan, Bob perlu membeli mesin oksigen dan melakukan pembedahan pintasan perut (gastric bypass).

“Saya memerlukan peralatan itu akibat berat badan yang berlebihan iaitu 219 kilogram sehingga menyukarkan pernafasan selain komplikasi buah pinggang. Syukur dengan sumbangan Hero Malaya sebanyak RM 60,009, saya boleh melakukan rawatan. Namun, jumlah itu belum cukup untuk menampung segala kemungkinan pada masa akan datang. Justeru saya akan mengeluarkan single album untuk menampung perbelanjaan itu kelak,” ujarnya.



Sebelum menjalani pembedahan pintasan perut, dia perlu berdiet selama sebulan.
Bob Kuman perlu mengurangkan kandungan karbohidrat dalam badannya dengan memakan makanan lembut.

Kebetulan, komplikasi penyakit akibat obesiti yang dialaminya sangat serius dan boleh memberi kesan kepada paru-paru dan hati.

Melakukan rawatan di Pusat Rawatan KPJ Damansara, Bob Kuman menasihatkan orang ramai khususnya lelaki agar makan berpada-pada. Bagi peminatnya, Bob Kuman boleh dihubungi melalui laman sosial Twitter.

Selain kesedaran berhubung kesan obesiti pada status kesihatan dan perkembangan psikososial seseorang, berat badan berlebihan sering dikaitkan dengan gambaran negatif baik wanita mahupun lelaki.
Namun, mereka yang berusaha mendapatkan berat badan idaman dan mengekalkannya sering menemui jalan buntu.

Bob Kuman antara lelaki yang akhirnya sedar obesiti perlu diatasi demi mencapai kesejahteraan hidup.

Pada peringkat awal, gemuk atau obesiti boleh menyebabkan masalah seperti sukar berjalan, sakit belakang, sering keletihan, menjejaskan keadaan kulit dan sesak nafas.

Jika dibiarkan tanpa rawatan, berat badan berlebihan ini berkecenderungan menjadi lebih teruk dengan ancaman penyakit yang boleh membawa maut.

PEMBEDAHAN

Ketika ini terdapat tiga jenis pembedahan obesiti atau bariatrik iaitu Lingkaran Laporoskopik Boleh Ubahsuai (LAGB), pembedahan Sleeve Gastrectomy (SG) dan Pintasan Gastrik (GB).

Walaupun pencegahan adalah jalan terbaik daripada rawatan, kaedah pembedahan ini merupakan khabar gembira buat mereka yang mengalami komplikasi obesiti.

Menurut Pakar Surgeri Am Pusat Perubatan Sime Darby Subang Jaya, Dr. Cha Kar Huei, individu yang ingin melakukan pembedahan bariatrik boleh memilih salah satu daripada tiga kaedah tersebut.

Namun bukan semua orang yang berbadan besar boleh melakukannya kerana mereka perlu mempunyai indeks Jisim Badan ( BMI ) melebihi 40 atau 35.

“Pilihan pembedahan bariatik merupakan rawatan bagi golongan obesiti menurunkan berat badan berperingkat-peringkat dengan dikawal pakar perubatan. Mereka yang boleh melakukan pembedahan ini telah mencuba pelbagai kaedah menurunkan berat badan tapi tidak berjaya.

``Seperti pembedahan penyakit lain, pesakit membuat rawatan susulan, mengubah gaya hidup seperti berdiet, bersenam dan berhenti merokok. Selain itu, mereka perlu mengikuti panduan perubatan secara terperinci,” ujarnya.

Arkib Utusan dibawakan oleh keluargaavail

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

klik tengah nuffnang