klik atas nuffnang

Sunday, March 13, 2011

Mata Cantik Memikat Hati

MEMILIKI sepasang mata yang menawan merupakan aset yang tidak ternilai harganya. Sehinggakan ada artis menjadi terkenal di seluruh dunia kerana memiliki sepasang mata yang cantik. Lagu-lagu menarik juga dicipta khusus buatnya kerana ramai yang memuja keindahan matanya. Kecantikan mata tidak seharusnya dipandang ringan. Sejajar dengan peningkatan usia, mata menjadi kurang menarik, justeru teknik kosmetik dan esthetic boleh digunakan bagi mencantikkan mata .

Bagaimanakah struktur mata yang sebenar?
Mata kita terletak dalam soket mata iaitu lubang pada tengkorak yang didindingi tulang tipis dan berlubang lubang kecil yang di panggil cribriform. Ia dikelilingi sekeping lelemak yang dinamakan tarsal plate. Lemak mata bergerak sekeliling mata melalui jaringan yang dinamakan saluran limfatik. Saluran limfatik mata akan bersambung pula dengan jalinan limfatik pada maxilla (pipi), telinga dan lain lain bahagian tubuh kita. Apabila saluran ini tersumbat maka banyak lemak akan terkumpul dan mengeras membuat mata kelihatan bengkak dan dan cengkung.

Struktur mata yang penting dalam estetik terdiri dari konjunktif mata, kelopak mata, dan iris mata.

Iris merupakan bahagian yang mempunyai pigmen bagi memberikan warna mata.

Konjunktif merupakan lapisan jernih pada mata. Masalah pada kornea ialah terjadinya selaput mata akibat daripada kecederaan kornea yang berpunca daripada pengumpulan epithelium. Lapisan selaput sebegini membesar perlahan-lahan sehingga boleh menjejaskan penglihatan. Biasanya kes sebegini di namakan pterygium.

Bagi mereka yang mengalami kencing manis, katarak adalah gangguan mata yang menghalang penglihatan dan mesti dibuang melalui pembedahan. Katarak berada pada lensa mata dan terhasil akibat gula yang tinggi dalam darah yang kemudian bertukar kepada sorbitol sehingga membentuk katarak.

Konjunktif merupakan bahagian mata yang berwarna putih. Kehadiran salur darah halus yang banyak membuatkan konjunktif menjadi kuning. Dewasa ini terdapat pembedahan menggunakan laser yang mampu memutihkan kembali warna konjunktif yang membuatkan warna mata kuning dan tidak menarik. Selepas pembedahan laser mata tampak putih kembali. Warna kuning pada konjunktif juga menjadi asas bagi doktor mengesan penyakit berkaitan dengan hati dan pundi hempedu. Bilirubin iaitu sejenis bahan yang dihasilkan hempedu mempunyai afiniti yang tinggi pada konjunktif. Semakin kuning warna konjunktif mata bermakna semakin tinggi paras bilirubin. Pemeriksaan darah bagi melihat enzim yang dihasilkan oleh hati dapat membantu mengesan tahap kerosakan hati.

Terdapat pelbagai vitamin di pasaran bagi mencantikkan mata. Vitamin mata membentuk sel-sel mata yang lebih baik. Buah-buahan dari jenis beri mempunyai anti-oksida yang baik untuk mata. Ia membuatkan mata tampak bersinar dan berseri. Malah ada yang mengatakan penglihatan menjadi lebih baik apabila mengamalkan beri. Terdapat pelbagai jenama beri di pasaran yang dikatakan dapat meningkatkan kesihatan mata.

Penggunaan kanta lekap yang pelbagai warna turut menjadikan mata tampak lebih cantik. Namun penggunanya harus berhati-hati kerana berisiko terdedah kepada jangkitan dan ulser kornea. Kanta lekap harus diperbuat daripada bahan yang tidak mendatangkan alahan kepada penggunanya. Kanta lekap juga harus bersih demi menjamin tiada kuman yang menyerang mata. Elak berkongsi kanta lekap kerana ia akan menyebabkan transmisi kuman dari seorang ke seseorang yang lain. Jangkitan pada mata sangat sukar dirawat. Ia memerlukan antibiotik dan juga pemeriksaan rapi.

Ada kalanya saluran darah yang banyak di bawah mata menjadikan bahagian di situ lebam dan tampak gelap. Sel-sel darah akan merangsang pula melanocyte menjadi aktif menyebabkan kawasan mata menjadi semakin lebam.

Rawatan yang baik adalah dengan menggunakan enzim khas untuk memecahkan dan menghadamkan sel darah yang terkumpul. Enzim ini boleh didapati dalam bentuk krim.

Bagi sesetengah orang lapisan lemak pada tarsal plate pula mudah menipis dan akhirnya hilang menyebabkan bawah mata tampak cengkung dan berlekuk. Perkara ini biasanya boleh diatasi dengan filler.  

Filler untuk mata dibuat daripada asid hyaluronik yang berteknologi tinggi. Apabila ia dimasukkan di bawah kulit, ia mampu mengisi ruang kosong membuatkan wajah kelihatan lebih menarik .

Lapisan lemak pada tarsal plate kelihatan sebagai eye bags dan membuatkan individu tampak tua. Dewasa ini terdapat pelbagai teknik yang boleh digunakan bagi membuang lebihan lemak sebegini seperti laser lipolisis dan juga pembedahan membuang lemak pada kelopak mata.

Jika kelopak mata bermasalah, pembedahan dibuat bagi menganjalkannya dan kening boleh diangkat menggunakan kaedah serdev suture. Pembedahan yang sesuai ialah dengan menggunakan laser.

Crow feet merupakan garis halus atau kedutan yang terdapat pada mata. Selalunya ia melanda mereka yang berusia 35 tahun ke atas dan boleh dihapuskan dengan pelbagai cara contohnya BTA, pengelupasan bersiri, laser dan filler.

Masalah lain yang sering mengganggu kulit kelopak mata ialah ekzema iaitu alahan kulit. Ekzema berlaku disebabkan alahan terhadap makanan tertentu atau alat kosmetik. Pengidapnya akan berasa gatal, panas dan perit. Akibat digosok berulang kali mata turut kelihatan merah dan pedih.
Rawatannya ialah dengan memberikan ubat anti alahan dan juga antibiotik yang sesuai.

Stye pula merupakan jangkitan kuman jenis streptococcus yang menyebabkan kelopak ditumbuhi kudis kecil. Rawatan yang baik adalah antibiotik disapukan pada mata dan juga antibiotik yang dimakan.

Manakala kalazion pula sejenis kutil keras yang tertanam di dalam kelopak mata dan boleh dibuang melalui pembedahan.

Tahi lalat yang terlalu besar pada kelopak mata turut mengganggu penglihatan dan membuat kelopak mata menjadi berat. Adalah lebih baik untuk kita membuangnya.

Pelbagai warna sapuan dihasilkan dan juga celak dicipta untuk mata. Semuanya dilakukan bagi menyerlahkan warna mata.

Seorang kawan gemar menggunakan bulu mata palsu yang pelbagai corak dan membentuk keningnya pelbagai bentuk bagi mencantikkan mata. Matanya yang bercahaya pastinya mempersonakan siapa yang memandang. -utusan

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

klik tengah nuffnang